dinsdag 9 juli 2019

Bouwcombinatie Parkway6, bestaande uit Dura Vermeer en Besix, konden maandag 8 juli met trots toezien hoe onze minister Cora van Nieuwehuizen de verbrede A6 officieel heeft geopend. Vanaf maandag 1 juli 2019, een jaar eerder dan gepland, kan verkeer gebruik maken van de verbrede snelweg A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. De snelweg is aangepast naar een parallel structuur met hoofdrijbaan en parallelrijbaan.

Afrondende werkzaamheden

De komende maanden rondt bouwcombinatie Parkway6 het project verder af. Zo wordt in het najaar het zonnepanelenveld in het knooppunt Almere in gebruik genomen en worden de grondwallen ingezaaid. Op het onderliggend wegennet vinden nog werkzaamheden plaats om de aansluiting met de A6 te optimaliseren.

Feiten en cijfers

  • Er is ruim 13 kilometer snelweg verbreed.
  • Tussen Almere Havendreef en de toe-, en afritten 6 ligt stil asfalt (dubbellaags ZOAB, zeer open asfalt beton).
  • Er zijn acht viaducten vernieuwd en vijf verbreed.
  • Ook gemeentelijke en provinciale wegen zijn aangepast.
  • De A6 Almere is de eerste energie neutrale rijksweg van Nederland! Door middel van een zonnepanelenveld in het knooppunt Almere voorziet de snelweg in zijn eigen energiebehoefte.
  • Er worden 2596 panelen geplaatst met een verwachte productie van 782.7 MWh/jaar. Dit komt neer op circa 230 huishoudens dat hiermee van stroom kan worden voorzien. In het najaar van 2019 wordt het zonnepanelenveld opgeleverd en in bedrijf genomen.
  • Boven de verbrede A6 zijn 250 matrixborden opgehangen. Voorheen was er geen signalering boven de weg.
  • De A6 is ter hoogte van het Weerwatergebied zes meter verlaagd en ligt nu op maaiveldniveau. Om de A6 te kruisen hebben we in het Weerwatergebied drie nieuwe viaducten gebouwd.
  • Ter hoogte van het Weerwatergebied zijn grondwallen van zes meter hoog aangebracht aan beide kanten van de A6, zodat de snelweg hier uit het zicht is.
  • Het busstation ’t Oor is verplaatst naar het nieuwe viaduct ’t Oor. Dit viaduct is met 80 meter het breedste viaduct van de provincie Flevoland

Dit heeft de volgende indrukwekkende cijfers opgeleverd:

  • Er is 1.6 miljoen m3 zand gebruikt, dat is 800kilometer aan kiepwagens met zand! Overigens is een groot deel van dit zand over water aangevoerd om de CO2 uitstoot te beperken.
  • We hebben 1.356 lichtmasten met ledverlichting en 250 matrixborden geplaatst.
  • Er is ruim 100 kilometer aan kabels en leidingen gelegd.
  • Voor het verbreden en vernieuwen van de viaducten is er 4.000 ton aan wapening (stalen draden dat in beton wordt aangebracht ter versterking) gebruikt. Dat staat gelijk aan een halve Eiffeltoren.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. Voor verdere informatie verwijzen wij naar het onlinebezoekerscentrum van de opdrachtgever: Bezoekerscentrum SAA A6

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation