maandag 2 december 2019

De Autodesk University is inmiddels een wereldwijd begrip. Ook dit jaar was Dura Vermeer van de partij. Samen met zeven collega’s reisde ik, Joost van Stekelenburg, af naar Las Vegas om ons een week lang onder te dompelen in de laatste digitale trends en innovaties voor de bouwbranche. Van paneldiscussies tot praktische sessies, we deden heel wat inspiratie op.

Een ding is zeker in Las Vegas: er is bepaald geen gebrek aan digitaliseringstoepassingen voor de bouwsector. Van gerobotiseerde honden die met camerasensoren vroegtijdig knelpunten signaleren tot drones die de bouwplaats scannen op veiligheidsissues. Ook op het gebied van data caching en Building Information Modeling (BIM) is het verbazingwekkend hoe snel de innovaties elkaar opvolgen. Nog even en de BIM-software van Autodesk kent een CO2-meettabel. En had je al gehoord dat Autodesk een samenwerking is aangegaan met Unity, een gaming software ontwikkelaar?

De technologie ligt voor het oprapen. Alleen nog toepassen dus. Helaas klinkt vaak het verwijt dat de bouwsector zo behoudend is. Maar als het aan ons ligt, staat dat op het punt te veranderen!

Digitalisering is een strategische keuze
Bij Dura Vermeer is digitalisering al één van onze speerpunten. Natuurlijk vraag je je op zo’n beurs af waar je staat in vergelijking met je buitenlandse partners en collega’s. Wat blijkt? We doen het goed! We zijn actief bezig met bijna al de belangrijkste ontwikkelingen die aan de orde kwamen. Zo mocht collega Gert-Jan Ditsel op het podium een presentatie geven over ons AFAS-project in Leusden, waar we met Generative Design (een intelligente ontwerpmethodiek) een 3D-geprinte stalen spider ontwierpen. Lees hier meer over in het blog van Gert-Jan. Zo laten we samen met Autodesk zien dat innovatie in de bouw zeker mogelijk is.

Dat smaakt naar meer. Hoe gaan we dat als sector bolwerken in Nederland? Graag deel ik mijn top 5 learnings van een week Autodesk University:

Les 1: Alles wordt data driven
Dat big data big business is, weten we. Maar Autodesk druk ons nogmaals met de neus op de feiten. Databases zijn inmiddels even belangrijk als bakstenen. Maar die databases moeten wel op een zorgvuldige manier gevuld worden. Data capturing en datazuiverheid zijn hot topics. Als bouwketen dragen we met elkaar de verantwoording om de Digital Twin op de juiste manier te voeden met designs, materiaal- en kwaliteitskenmerken, duurzaamheidsaspecten, financiële data en ga maar door. Dit draagt bij aan een optimale prefabricage en assemblage op locatie. Bij Dura Vermeer ontvangen onze mensen een goede training om op de juiste manier data te verzamelen en te borgen, volgens onze eigen SWOW (Standard Way Of Work). Dat brengt me bij les 2.

Les 2: Zonder keten geen stap vooruit
De informatiestandaard moet naar een hoger niveau. Omdat we in Nederland veel meer werken in samenwerkingsverbanden dan in bijvoorbeeld Amerika is de vraag: hoe krijg je de hele keten mee in de digitalisering? Eigenlijk is het antwoord heel simpel: je hebt geen keuze. Voor iedereen geldt: als je niet mee doet, dan doe je ook echt niet mee!  Je wordt als bedrijf of leverancier gewoon niet meer ingeschakeld door de grote bouwbedrijven. In Amerika zijn ze daar nog harder in. Daar roepen ze: learn or lose.

Les 3: Prefab & Assembleren op locatie is het nieuwe bouwen
Stilletjes maar gestaag stappen bouwbedrijven steeds meer af van eeuwenoude bouwpraktijken. De automatisering lonkt. Als het aan de inspirators ligt, zijn bouwplaatsen morgen al geautomatiseerde fabrieken. Want prefabricage verbetert niet alleen de kwaliteit, maar leidt ook tot materiaal- en kostenreductie, verbeterde logistiek en een lagere CO2-footprint. Vooral als deze modulaire productiemethoden, naarmate er meer bouwfabrieken komen, steeds dichter bij de bouwlocaties komen te liggen.

Les 4: Slimmere calculaties
Misschien ken je de cost management module van BIM 360 al: een tool om kosten- en budgetwijzigingen in projecten te beheren. Onwijs handig, digitaal en snel, maar nu al peanuts vergeleken met wat er op stapel staat, zo luidt het in Vegas. Waar het nu nog de normaalste zaak is om op één ontwerp van de architect een calculatie te maken, gaan we in de nabije toekomst naar een ‘marktplaats in de cloud’. Iedereen laadt zijn elementen, producten en prijzen in een allesomvattende database. Aan de hand van criteria filter je op het ‘meest duurzame’ of ‘meest kwalitatieve gebouw, waarna honderden ontwerpopties de zoekmachine uitrollen. Via Generative Design en Machine Learning zullen ontelbare opties in seconden kunnen worden doorgerekend, waardoor een klant echt wat te kiezen krijgt. Kostendeskundigheid met de juiste ICT-skills zorgt voor de benodigde crosschecks.

Les 5: Cultuurverandering is key
‘It takes another way of thinking’; het is de laatste, maar ook de belangrijkste oproep vanuit de beurs. De mens in de organisatie is je belangrijkste asset: zij moeten omgaan met de digitale veranderingen. Dat betekent investeren in je eigen mensen en bedrijf: maak collega’s vrij om ontwikkelingen intern aan te jagen. Zo begeleiden collega’s bij Dura Vermeer de organisatie op het gebied van digitale veranderingen. Daarnaast moet de sector transparanter worden. We moeten prijzen, kennis en mensen durven delen. Niet voor niets luidde één van de rondetafelgesprekken: Relearning How to Share.

Concrete stappen zetten
Samenwerken dus, in de hoogte en in de breedte. Vanuit Dura Vermeer ondersteunen we Autodesk met het ontwikkelen van software-oplossingen die wij zelf en de rest van de markt gaan gebruiken. Ook helpen we ketenpartners graag met het aangeven welke elementen eenduidig en correct in een database moeten. Maar de eerste stap binnen de hele bouwsector is de bewustwording dat digitalisering je echt kan helpen en vele mogelijkheden biedt. Want om innovaties praktisch inzetbaar te maken, vraagt Autodesk haar partners om input. Zo denk je mee over producten die jij en jouw klant zelf nodig hebben. Wie weet reizen we volgend jaar dan wel samen af naar Las Vegas?

 

 

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation