donderdag 7 november 2019

Deze week werkt Dura Vermeer non-stop aan de spooraansluiting van een nieuwe railterminal in Venlo. Al het treinverkeer tussen Venlo en Deurne is een week stilgelegd om de laatste ingrijpende werkzaamheden uit te voeren.

 

In opdracht van ProRail en  Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo wordt over een traject van circa zes kilometer nieuw spoor aangelegd. Het gaat om een nieuwbouw emplacement met drie sporen en een extra wachtspoor. Een aftakking van het spoor leidt naar een nog nieuw te bouwen railterminal. Sinds november 2018 werkt Dura Vermeer buiten op dit traject. Het emplacement is aan beide zijden met wissels verbonden aan het hoofdspoor, zodat treinen straks kunnen afslaan naar de toekomstige railterminal. Voor treinen die uit de richting van Duitsland komen, is tussen de beide hoofdsporen een nieuw stuk spoor aangelegd waar de treinen kunnen wachten om veilig de oversteek te maken naar de railterminal.

 

Voordat het nieuwe spoor en bovenleiding in gebruik kunnen worden genomen, wordt de beveiliging eerst uitgebreid getest.

 

Railterminal

De nieuw te bouwen railterminal wordt de grootste binnenlandse railterminal van Nederland. In de toekomst kunnen spoorgoederenvervoerders hun containers laden en lossen. De komst van de railterminal is belangrijk voor de economische ontwikkeling van het bedrijventerrein Greenport Venlo; de logistieke hotspot op de grens met Duitsland. 

 

Van links naar rechts: Ad Moerman (ProRail), Monique den Hertog (Dura Vermeer), Ernst-Jan Langh (Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo), Astrid Jacobs (Arcadis), Mike van Ham (Dura Vermeer).​​

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation