donderdag 21 maart 2019

Afgelopen woensdag heeft Jeroen Steens, directeur Havenontwikkeling van het Havenbedrijf Rotterdam de eerste paal geslagen voor de onderbouw van het spoorviaduct. Een letterlijke mijlpaal voor de verlegging van de Havenspoorlijn die daarmee officieel van start gegaan is.

 

Het Theemswegtracé is een circa 4 km lang verhoogd spoorviaduct dat wordt aangelegd tussen de Thomassentunnel in de A15 en de Merseyweg in de Botlek. Het tracé bevat tevens de bouw van twee stalen boogbruggen: één boven de Rozenburgse sluis en één boven de Thomassentunnel. Door een deel van de havenspoorlijn te verleggen, zal het toenemende goederentreinverkeer niet langer belemmerd worden door het scheepvaartverkeer wat ook de doorstroming tussen het westelijk havengebied en het achterland ten goede komt. De onderbouw moet eind 2020 gereed zijn voor de bouwer die de spoorinfrastructuur gaat aanleggen.

 

Het bouwconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaande uit de bedrijven Besix, Dura Vermeer, Mobilis en de staalbedrijven Hollandia en Iemants, heeft 1 jaar geleden de opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam gekregen voor de realisatie van de onderbouw.

 

Zie voor meer informatie over het project de website via https://www.portofrotterdam.com/theemswegtrace  

 

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation