vrijdag 18 oktober 2019

Op zaterdag 12 oktober brachten vele geïnteresseerden een bezoek aan het Theemswegtracé in de haven van Rotterdam. Dura Vermeer, BESIX, Mobilis, Hollandia en Smulders verleggen als consortium SaVe in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam de Havenspoorlijn om de Calandbrug te ontlasten. Hiervoor wordt een verhoogd spoorviaduct met een lengte van vier kilometer gerealiseerd, inclusief de bouw van twee stalen boogbruggen. De bezoekers kregen een goede indruk van de vorderingen op het project.

Op de projectlocatie stond een grote tent om je op te warmen, een exclusieve 3D-tour te maken over het tracé en konden kinderen zoeken naar schatten in het bouwzand. Op een klein stukje lopen lag de eerste boogbrug die over de Rozenburgsesluis wordt geplaatst. Bezoekers konden de boogbrug – met een lengte van 176 meter – van dichtbij bezichtigen. De staalbouwers van Hollandia en Smulders stonden paraat om de vele vragen van bezoekers te beantwoorden over de bouw van de stalen boogbruggen.

Om de tweede boogbrug te bezichtigen, reed een tourbus van de projectlocatie richting de Thomassentunnel. Projectteamleden vertelden onderweg indrukwekkende verhalen over het project. Zo zitten er veel kabels en leidingen in de ondergrond, waar het consortium rekening mee moet houden tijdens de bouw. Om de bedrijfscontinuïteit van de omliggende, veelal petro-chemische, bedrijven niet te verstoren, is het zaak de boorpalen beheerst en exact op de juist plekken op diepte te brengen. Veel informatie waar de inzittenden van de bus van onder de indruk waren.  

Ook waren naast de tent de eerste werkzaamheden van de nieuwe spoorlijn zichtbaar: de eerste betonnen pijlers waar het viaduct op komt te rusten zijn geplaatst. Ook waren de eerste twee onderslagbalken te zien, die net in de week voor de Open Dag op hun plek waren gelegd. De bezoekers konden hierdoor een goed beeld schetsen van hoe het tracé er in 2020 uit komt te zien.

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation