maandag 17 december 2018

Dura Vermeer heeft de prijsvraag “Duurzaam Asfalt” van Rijkswaterstaat gewonnen met een maximale score. Rijkswaterstaat wil kosteneffectief CO2-emissies reduceren. Met deze prijsvraag richtte Rijkswaterstaat zich op productie en aanleg van ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton), passend in een circulaire economie. Dura Vermeer diende hiervoor de Asphalt Recycling Train in.

In situ recycling

De Asphalt Recycling Train is een in het buitenland bewezen proces voor warme in situ (ter plekke) recycling van oud asfalt in nieuw asfalt. Preheaters verwarmen het oude asfalt met hete lucht en woelen het los, waardoor de gradering intact blijft. In een meerijdende mobiele mixer wordt het oude asfalt gemengd met eventuele nieuwe grondstoffen en verder opgewarmd tot de gewenste mengtemperatuur. Direct daarachter kan het asfalt worden verwerkt en verdicht. Voor Nederland heeft deze techniek de potentie om de aanwezige laag ZOAB voor 100% in situ te hergebruiken in een nieuwe laag duurzame ZOAB.

Waarom Dura Vermeer?

In situ recycling zorgt ervoor dat er minder transport en brandstof nodig is. Daarnaast wordt vanwege 100% recycling een besparing op primaire grondstoffen bereikt, wat zorgt voor een aanzienlijk hoge kostenreductie.

Het vervolg

De onderbouwing van de oplossing wordt binnen één jaar aangeboden bij het Asfaltkwaliteitsloket. Omdat de Asphalt Recycling Train nu niet in Nederland beschikbaar is, zal het proces in het Centraal Laboratorium van Dura Vermeer in Eemnes worden gesimuleerd. Daarna zal het misschien worden getest op het Nederlandse wegennet.

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation