dinsdag 5 februari 2019

Kranen worden al eeuwenlang ingezet om verticaal en horizontaal transport mogelijk te maken, waarbij het al die tijd hetzelfde is gebleven; de kraanmachinist is een van de belangrijkste spillen. En of je nou Wageningen, Leusden of Deventer passeert, de groengele kranen kunnen je niet zijn ontgaan. Helemaal niet toen afgelopen kerst de kraan bij Van der Valk volledig verlicht werd. Een prachtig gezicht, vooral van binnenuit weten Erik, Alisan en Brandy. Zij vertellen over hun werk als kraanmachinist, momenteel op het complexe werk van AFAS in Leusden.

 

Vooral geen hoogtevrees

De kraanmachinisten zijn verantwoordelijk voor het veilig verplaatsen van vele zware lasten over de bouw. Niet iedereen mag zomaar een hijskraan bedienen. Over wat ze ervoor nodig hebben vertelt Erik: ”Vooral geen hoogtevrees, maar wel een TCVT-certificaat (Toezicht Certificatie Verticaal Transport).”

  Erik

 

Iedere keer een nieuwe uitdaging

Ze zitten vaak uren achtereen in de cabine, soms op wel 120 meter hoogte. Hoe ze dit volhouden? ”Het mooie uitzicht! En meestal zitten we na een jaar of anderhalf weer op een ander werk, dat geeft iedere keer weer een nieuwe uitdaging.” Vertelt Erik. Hij vindt het na 18 jaar nog steeds leuk om te doen voor Dura Vermeer. Brandy zit al 34 jaar op de kraan, waarvan 18 jaar bij Dura Vermeer. Voor geen goud zou hij nog iets anders doen. ”Je moet soms wel een flink aantal uren in je eentje in een cabine zitten, maar ik vind dat gezellig. Muziekje, boterhammetje, heerlijk! Ik zie de wereld elke dag van bovenaf wakker worden.”

 Brandy

 

Ander project, nieuwe uitdaging

Vanuit Materieel Service zien ze meer projecten dan de gemiddelde collega. Juist dat vindt Alisan zo leuk: ”Je treft op ieder project andere mensen, met andere ervaringen en een andere cultuur. Daar krijg ik veel positieve energie van!” Alisan is in 1996 bij Dura Vermeer aan het werk gegaan als leerling timmerman en tegelijk met Erik begonnen als kraanmachinist. ”Ik vroeg tijdens het werk op het project de Driehoek aan de uitvoerder of ik een keer in de kraan mocht kijken. Dat was ongelofelijk gaaf! Daarna heb ik mijn papieren kunnen halen.”

 Alisan

 

Samenwerking met de rigger is essentieel

Alisan: ”Mijn rigger is verantwoordelijk voor het belangrijkste deel van het transport. Ik begin de dag rond 06.00 uur in overleg met de rigger, om samen de planning door te nemen. Hij zorgt voor het aanslaan en begeleiden van de last. Ik sta met hem in verbinding via een portofoon.” Brandy vindt dat de lat voor de rigger net zo hoog moet liggen als die van hem: ”Ik ben verantwoordelijk voor wat ik hijs. De riggers beneden zijn mijn ogen. Wie aan de haak staat moet die verantwoordelijkheid ook voelen.”

 

Erik: “Werken met vaste, gecertificeerde riggers komt de veiligheid ten goede. Gelukkig heb ik al jaren een goede rigger waarmee ik goed kan communiceren. Zij weten wat ze doen en zo voorkom je ongevallen. Bovendien kijkt hij drie hijsen vooruit en dat bespaart tijd en dus geld.”

 

Veilig werken met deze enorme machines

Veilig werken met deze enorme machines vereist aandacht, concentratie en duidelijke communicatie. Dit is niet altijd vanzelfsprekend vinden de mannen. Alisan: ”Vooral met slechte weersomstandigheden is het lastig. Tijdens onweer of bij een windkracht van rond de 7 á 8 is het vaak gebeurd met

de werkzaamheden.”

 

“Ook in de zomer kan het ontzettend warm worden in de cabine, waarbij je je kunt voorstellen dat de concentratie minder wordt.” vertelt Erik. Daar is Brandy het mee eens: ”Veiligheid is het belangrijkste aspect in ons werk. Dat is in de zomer bijvoorbeeld een uitdaging. Het wordt gemakkelijk 45 graden in de cabine. Zaken die extreme concentratie vereisen, plannen we dan ook vaak in de ochtend.”

 

Hoewel de druk soms groot is, neemt Brandy de tijd voor het hijswerk: ”Ik hijs veilig of ik hijs niet. Het is ook belangrijk dat machinisten aan hun rust- en lunchtijden toekomen, zodat ze even hun benen kunnen strekken. Zeker in een drukke put.” De drie machinisten zijn het er allemaal over eens dat het ’t allerbelangrijkst is dat we met z’n allen weer veilig thuiskomen na een dag hard werken.

 

© 2019 Dura Vermeer

a proud DotControl creation