woensdag 29 november 2017

Wethouder Harpe heeft op woensdag 22 november het startsein gegeven voor het vullen van de Spoorsingelgracht op project Spoorzone Delft. Een bijzonder moment: het inlaten van het water maakt een symbolisch einde aan de bouw van de watergang op de nieuwe ondergrondse parkeergarage. De wethouder deelde taart uit om de ingebruikname van de gracht te vieren.

Om de gracht te vullen werd de waterval aan het begin van de singel ingeschakeld om het water vanuit de Watertorengracht – een zijtak van de Schie – aan te voeren. De nieuwe gracht wordt verder aangevuld tot haar uiteindelijke waterdiepte van 82 centimeter. Dit duurt ongeveer twee weken.

Ondergrondse parkeergarage

De Spoorsingelgracht ligt op de nieuwe, langwerpige, ondergrondse parkeergarage. De garage is 475 meter lang en bijna 17 meter breed. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de technische installaties voor onder andere de slagbomen, uitgangen, licht- en veiligheidsinstallaties en moet de vloer nog worden gecoat. Belangstellenden zijn van harte welkom bij de feestelijke opening van de Spoorsingelgarage op 20 januari 2018.

Ruimtelijke ordening Spoorzone Delft

Delft – een stad met ruim 100.000 inwoners – is decennialang door een spoorviaduct in twee stukken gedeeld. Het spoorviaduct is lange tijd beeldbepalend geweest in de binnenstad en zorgde voor veel overlast. De ruimte onder het spoorviaduct werd intensief gebruikt als parkeergelegenheid voor bewoners en bezoekers van de stad. Door de inzet van burgers en het gemeentebestuur van Delft werden in de jaren ‘80 de eerste stappen gezet om het spoorviaduct te vervangen voor een ondergronds spoor. Het resultaat is een spoortunnel dwars door de stad en een ondergrondse parkeergarage met de Spoorsingelgracht op het dak als voorbeeld van intensief ruimtegebruik.

Dura Vermeer is een van de drie bouwbedrijven binnen de Combinatie Crommelijn.  

 

 

 

© 2017 Dura Vermeer

a proud DotControl creation