donderdag 23 november 2017

Dura Vermeer heeft deze week de definitieve gunning ontvangen voor het project Trekfietsviaduct Den Haag. Het gaat om een nieuw aan te leggen fietsviaduct over de snelweg A4 tussen knooppunt Ypenburg en Prins Clausplein.

Het viaduct bestaat uit twee brugdelen die beide een lengte hebben van ongeveer 80 meter. Deze worden in twee delen van 40 meter aangevoerd en gemonteerd op tijdelijke steunpunten. Vervolgens kunnen de brugdelen constructief worden verbonden.

Een ontwerp met zonneboom

Het aangeboden ontwerp is een stalen kokerliggerviaduct met een totale lengte van 330 meter. Hiervan hangt 160 meter direct boven de snelweg. Er komen daarom 3 meter hoge anti-vandalisme schermen van RVS-gaas aan de zijkanten van het viaduct. Aan de zuidwestzijde is het scherm voorzien van RVS-plaatjes, zodat een comfortscherm ontstaat. Door gebruik te maken van verschillende kleuren worden afbeeldingen van fietsers weergegeven. Daarnaast is het viaduct voorzien van LED-verlichting en voorziet het zichzelf in de energiebehoefte door middel van een zonneboom. Deze kunstmatige boom met zonnepanelen als bladeren vangt de nodige zonne-energie op.  

Trekfietstracé

Het fietsviaduct is onderdeel van het zogeheten Trekfietstracé door de Vlietzone. Deze route loopt vanaf de opening in de geluidswal langs de A4 aan de zijde van Ypenburg/Boswijk tot en met de oversteek van de Westvlietweg. Het nieuwe viaduct voorziet in een snelle fietsroute van Ypenburg naar het centrum van Den Haag.

De geplande opleverdatum staat op eind 2019. In de zomer van 2018 moet de middenpijler tussen de hoofdrijbanen gereed zijn.

 

Ontwerp: Quist Wintermans Architekten
Visualisaties: Studio Zwart

© 2017 Dura Vermeer

a proud DotControl creation