maandag 25 juni 2018

Het blijft een van de spannendste aankopen: een nieuwbouwwoning. Steeds vaker willen klanten daarom zelf bepalen hoe de nog te bouwen woning eruit komt te zien. En dan natuurlijk ook nog zo snel, flexibel én kostenefficiënt mogelijk. Dit inspireert ons bij Dura Vermeer en Wonen à la Carte om na te denken over de vraag: meer zeggenschap voor huizenkopers, is dat de toekomst? En hoe kunnen we onze expertises bundelen en daar gezamenlijk in bijdragen?

Als consumenten de keuze hadden, zou het merendeel vast graag iets te zeggen willen hebben over de grootte, indeling en de uitstraling van de grootste aankoop in hun leven. Toch is particulier ondernemerschap in de bouw in Nederland nog een schaars fenomeen. Steeds meer gemeenten experimenteren weliswaar met manieren om bewoners te stimuleren zelf hun huizen te (laten) bouwen, maar het aandeel van huizen dat daadwerkelijk in particulier opdrachtgeverschap is gebouwd, blijft steken onder de 20 procent. Ter vergelijking: in België wordt 70 procent van de huizen gebouwd door particulieren. Dat is een gemiste kans. Ten eerste maakt meer inspraak van consumenten een einde aan de eenvormigheid van huizenblokken die in rijen lijken te zijn gecopy-pastet. Ten tweede zijn mensen die zelf inspraak hebben in het ontwerp van hun woning gelukkiger met het resultaat. Dat maakt hen tevredener klanten.

Particulier opdrachtgeverschap vraagt nogal wat

Particulier opdrachtgeverschap vraagt alleen nogal wat, van zowel de betrokken particulier als van de gemeente. Allereerst is daar de prijs. Niet alleen is grond in Nederland schaars en dus duur, maar daarbij moeten particulieren alles uitbesteden, wat tot gevolg heeft dat het zelf bouwen van een huis flink in de papieren kan lopen. Van gemeenten vraagt het specialistische expertise als veel mensen zelf gaan bouwen. Vooral aan de voorkant van het proces vergt het extra tijd. De gemeente moet erop zijn toegerust om met alle particuliere bouwers in contact te gaan om vragen te beantwoorden en vergunningen te verstrekken.

De tijd is dus rijp voor nieuwe bouwconcepten: om kopers meer inspraak te geven in de grootte, indeling en uitstraling van zijn woning, maar tegelijk zowel koper als gemeente te ontzorgen én het beste bouwtechnische woonresultaat te leveren. Oftewel: een bouwconcept waarbij de huizenkoper meer te zeggen heeft, maar de professional de bouwtouwtjes in handen houdt.

Dé oplossing
Het magische woord is: begeleid particulier opdrachtgeverschap. Bij Dura Vermeer draaien we al steeds vaker zulke projecten in samenwerking met Wonen à la Carte. Startpunt is hierbij een door een architect ontworpen basiswoning, die de potentiële koper vervolgens samen met een woonconsulent ontwikkelt tot een in vrijheid ontworpen eigen ontwerp. Geen keuzemenuutjes maar op maat gemaakte plattegronden, gevels en keuze in materialen en afwerking. Alles afgestemd op de woonwensen van de individuele koper. In overleg met de architect en met advies van de aannemer komen er nieuwe tekeningen en wordt een prijs bepaald.

Begeleid particulier opdrachtgeverschap, zoals Wonen à la Carte dat biedt, vult het gat tussen particulier opdrachtgeverschap en projectgerichte bouw. Het verschil is vergelijkbaar met het verschil tussen confectie, made-to-measure en haute couture: een confectiepak kun je nog wel laten uitnemen of inkorten, maar de mogelijkheden tot aanpassing zijn beperkt – net als bij projectbouw. Bij made-to-measure wordt een basisontwerp zoveel mogelijk aangepast op de persoon: niet alleen de lengte van de mouwen of de broekspijpen, maar ook de stof, de voering en de knopen. Haute couture, of particulier ondernemerschap, staat voor op maat gemaakt van ontwerp tot oplevering.

De tijd dat maatwerk per definitie onbetaalbaar is, ligt achter ons. Technische ontwikkelingen in de bouw gaan als een speer en goede aannemers passen zich aan de marktwensen aan. Dit betekent dat de ‘begeleidende bouwconcepten’ kopers niet alleen tijd en energie schelen, maar dat ook aan zijn portemonnee wordt gedacht: zijn beschikbare budget is het uitgangspunt. Het motto daarbij is: anders kost niets, meer kost extra. Zo kunnen ook degenen die minder draagkrachtig zijn of minder tijd hebben, toch hun woondromen waarmaken.

Meer klanten die met plezier wonen
Zo is begeleid particulier opdrachtgeverschap een manier om een breder scala aan klanten te bedienen. Uiteindelijk willen we allemaal woningen bouwen waarin mensen ook echt met plezier wonen. Daarom is het relevant om na te denken over de vraag hoe we onze klanten het beste kunnen helpen bij het realiseren van hun woondromen, zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteit, efficiëntie of marges. Dura Vermeer en Wonen à la Carte vragen je daarom: wat doe jij om de woondroom van de klant uit te laten komen?

© 2018 Dura Vermeer

a proud DotControl creation